Najlepšia kĺbová výživa

Bolesť kolenaExistuje veľa druhov kĺbovej výživy, ktoré dokážu zmierniť bolesť kolena. V tomto článku som sa zameral na tie najlepšie, ktoré som spoznal počas svojho života, keď som sám trpel týmito bolesťami.

Najlepšie doplnky na bolesť kolena

Či už vaša bolesť kolena pochádza zo športového úrazu alebo artritídy kolena, nasledujúca najlepšia kĺbová výživa dokáže zmierniť bolesť, stuhnutosť kolena a zlepšiť funkčnosť kolien – inými slovami zlepší to, ako dokážete vykonávať každodenné aktivity, ako je chodenie schodmi, kráčanie, vchádzanie resp. vychádzanie z vane a dokonca aj obliekanie ponožiek.

Moja kĺbová výživa

  • Glukozamín plus chondroitín
  • Kolagén
  • Vitamín C
  • Kurkuma
  • Krilový olej
  • Šípky
  • Zázvor
  • Čerešne

Viem z osobnej skúsenosti, zo skúmania publikovaných výskumov a z röntgenu môjho pravého kolena po páde na lyžiach, že tieto doplnky dokážu znížiť bolesť kolena. Okrem určitých uvoľnení z poškodených väzov (teraz vyliečené!), môj kĺbový priestor vyzerá skvele, bez zjavných príznakov osteoartrózy, čo pripisujem dlhodobému užívaniu glukozamínu a chondroitínu, krilového oleja a vitamínu C.

V prípade liečby kolena v dôsledku poškodených väzív som do liečby zaradil kurkumu, kolagén a zázvor a dosiahol som vynikajúce výsledky.

Rôzne doplnky fungujú na ľudí rôznym spôsobom, závisí to však na génoch, ktoré ste zdedili. Niektorí ľudia reagujú na samotný glukozamín, no zo svojej klinickej skúsenosti viem, že väčšine ľudí sa darí, keď ho užívajú spolu s chondroitínom.

Kombinované výživové doplnky, v ktorých sa miešajú ingrediencie pre synergický účinok, dokážu vyriešiť bolesť kolena rôznymi mechanizmami.

Ak nedosiahnete takú mieru úľavy od bolesti, v akú ste dúfali po 6 týždňoch, môžete buď skúsiť inú liečbu alebo pridať ďalší doplnok.

Nie je vždy ľahké spozorovať zlepšenie v bolesti kolena, takže by ste mohli vyplniť dotazník WOMAC pred a po užívaní kĺbovej výživy počas niekoľkých týždňov, aby ste zhodnotili, či tieto doplnky na kĺby má nejaký zmysluplný účinok.

Ako výživové doplnky znižujú bolesť kolena

Rôzne doplnky v tabletkáchVýživa na kĺby vo forme doplnkov stravy dokáže uľaviť boľavým kolenám mnohými spôsobmi:

  • Prísunom stavebných blokov pre opravu chrupaviek, väzív a šliach
  • Stimuláciou opravy poškodených tkanív a tvorbou  tlmiacej synoviálnej tekutiny
  • Reguláciou enzýmov zapojených pri rozpade a stavbe novej chrupavky
  • Znížením zápalu
  • Znížením  bolesti prostredníctvom analgetických účinkov

Niektoré výživové doplnky, najmä extrakty rastlín, obsahujú širokú škálu zlúčenín, pričom každá z nich pôsobí rôznymi prospešnými spôsobmi vo väčšej miere, než akýkoľvek predpísaný liek.

V skutočnosti je kĺbová výživa na to, aby zohrávala čoraz väčšiu úlohu pri liečbe boľavých kolien, keďže dlhodobé užívanie paracetamolu sa už neodporúča. Paracetamol nie je taký bezpečný, ako sa donedávna predpokladalo a zvyšuje riziko srdcového infarktu a mozgovej príhody. Z toho vyplývajú podobné zistenia, že dlhodobé užívanie nesteroidných protizápalových liekov (NSAID)  ako je ibuprofen, môže tiež zvýšiť riziko srdcového infarktu a mŕtvice.

Glukozamín a chondroitín na bolesť kolena

Glukozamín a chondroitín sa v tele prirodzene produkujú ako stavebné bloky potrebné pri tvorbe chrupavky, šliach, väzív a synoviálnej tekutiny. Ich produkcia klesá s pribúdajúcim vekom a je často nedostatočná, najmä pri potrebe aktívnej opravy kĺbov.

Glukozamín a chondroitín regulujú hladiny najmenej 31 rôznych proteínov v bunkách chrupky,  ktoré sa podieľajú na zdraví chrupavky, antioxidačných stresových reakciách a syntéze nových proteínov ako je kolagén. Glukozamín a chondroitín pôsobia ako biologické signály pri prechode na opravu poškodených tkanív kĺbov a potlačujú zápal a rozpad chrupavky, ktorý je znakom osteoartritídy.

Keď starnete, vaše bunky chrupavky vylučujú menej a menej glukozamínu a chondroitínu. Výsledkom toho je, že chrupavka sa stáva krehkejšou a náchylnou k degeneratívnym zmenám, ktoré sa objavujú u starnúcich kĺbov.

Aký je efekt glukozamínových a chondroitínových doplnkov na bolesť kolien?

Aktívne športovaniePrevencia: Užívanie kĺbovej výživy glukózamínu (v dávkach od 1,5 g do 3 g denne) môže ochrániť zdravie kĺbov redukciou rozpadu chrupavky a udržiavaním produkcie kolagénu u športovcov, ktorí vykonávajú rôzne športy, vrátane futbalu či cyklistov.

Športové zranenie: Výskum zahŕňajúci 106 športovcov s akútnym poranením kolena odhalil, že užívanie glukozamínu (1500 mg denne) výrazne zlepšilo ohyb kolena (natiahnutie a skrčenie) v porovnaní s placebom. Tieto zlepšenia mobility sa prejavili po 28 dňoch, keďže trvalo určitý čas, kým poškodené  tkanivá začali využívať tieto stavebné bloky, čím sa posilnil proces zotavenia, takže neočakávajte okamžité výsledky.

Osteoartritída: Dáta zo 54 štúdii, ktoré skúmali 16 427 ľudí s bolesťou kolena v dôsledku osteoartritídy, zistili, že glukózamín a chondroitín boli účinnejšie ako placebo pri zmierňovaní bolesti a zlepšovaní funkčnosti kĺbov. Ako glukozamín, tak aj chondroitín znižovali zúženie kĺbového priestoru, ako je vidieť röntgenových snímkach, čo naznačuje, že postup osteoartritídy bol výrazne spomalený.

Kolagénová výživa na bolesť kolena

Zatiaľ čo glukozamín a chondroitín dodávajú chrupavke pružnosť a elastickosť, chrupavka získava pevnosť zo silného, vláknitého proteínu, ktorý je známy ako kolagén II. typu. Kolagén je bielkovina zložená z dlhých reťazcov aminokyselín. Každá tretia aminokyselina je glycín, pričom prolín, hydroxyprolín a hydroxylyzín sa nachádzajú medzi. Tieto dve posledné aminokyseliny sa nenachádzajú v iných ľudských proteínoch.

Dlhé reťazce kolagénu sa vyskytujú v trojiciach. Hydroxyprolín, ktorý potrebuje na syntézu vitamín C, má unikátny tvar, ktorý umožňuje kolagénovovým vláknam otočiť sa navzájom a vytvárať dlhé trojité vlákna pre dodatočnú pevnosť.

Ako účinné sú kolagénové výživové doplnky na bolesť kolena?

Kolagénové doplnky na kĺby stimulujú syntézu kolagénu, pomáhajú zachovávať štruktúru kĺbu a znižujú bolesti kĺbov. Kolagénové doplnky taktiež zvyšujú krvnú hladinu aminokyselín potrebných na výrobu kolagénu a keď je hydrolyzát kolagénu „označený“, aby sa objavil na röntgenových snímkach, prednostne sa nahromadí v chrupavke a rýchlo ho vyprodukuje (anabolický efekt).

Bolesť kolena z osteoartritídy: Užívanie 40 mg denne nedenaturovaného kolagénu typu 2 alebo 10 g hydrolyzovaného kolagénu denne dokáže výrazne znížiť bolesť, stuhnutosť a zlepšiť funkciu kĺbov v priebehu 3 až 6 mesiacov.

Ľudia, ktorí trpeli najväčšou degeneráciou kĺbov a prijímali najmenej svalového proteínu, dosiahli najlepšie výsledky.

Bolesť kolena zo športových úrazov: U športovcov a rekreačných športových nadšencov, ktorí pri cvičení trpeli bolesťami kolien, každodenné užívanie buď 40 mg denaturovaných doplnkov kolagénu typu 2, či doplnku tekutého kolagénového hydrolyzátu (10 g denne) počas 4 až 6 mesiacov zaistilo významné zlepšenia v porovnaní s placebom.

Tí, ktorí užívali kolagénovú kĺbovú výživu, zaznamenali výrazne zvýšenú mobilitu kĺbov, menej bolestí kĺbov v pokojovom stave, pri chôdzi, státí, behu, zdvíhaní či nosení závažia. Tiež boli schopní cvičiť dlhšie a potom rýchlejšie zregenerovať. Niektorí participanti, ktorí užívali kolagénové doplnky, zaznamenali úplné zmiznutie bolesti pri cvičení. Výskumníci dospeli k záveru, že hydrolyzát kolagénu môže podporiť zdravie kĺbov a prípadne znížiť riziko degenerácie kĺbov športovcov, ktorí sú vystavení vysokému riziku vzniku problémov s kĺbmi.

Bolesť kolena z reumatoidnej artritídy: Kolagén typu II je hlavným proteínom v kĺbovej chrupavke a môže byť jedným z cieľov protilátkového útoku u ľudí s reumatoidnou artritídou. Užívanie malých dávok nedenaturovaných doplnkov kolagénu (napr. kolagén II. kuracieho typu, 0,1 mg denne po dobu jedného mesiaca, potom 1 mg denne) môže pomôcť imunitnému systému stať sa viac “tolerantným” ku kolagénu vlastného tela pre potlačenie zápalu kĺbov. V jednej štúdii zahŕňajúcej 60 ľudí s ťažkou aktívnou reumatoidnou artritídou táto kolagénová imunoterapia výrazne znížila počet opuchnutých a bolestivých kĺbov v priebehu troch mesiacov v porovnaní so žiadnymi zmenami u tých, ktorí užívali placebo. Štyria z tých, ktorí užívali kolagén sa úplne zbavili svojich symptómov, hoci ich ochorenie bolo pôvodne označené za závažné.  Pozn.: Ak máte reumatoidnú artritídu, neužívajte kolagénové doplnky s výnimkou odborného dohľadu – na túto formu imunoterapie sú potrebné veľmi nízke dávky a je možné, že užívanie vyšších dávok môže zhoršiť vaše symptómy.

Hydrolyzované a nehydrolyzované kolagénové doplnky

Forma kolagénu, ktorá sa nachádza v kĺboch ​​(kolagén typu 2), sa nachádza v strave, najmä v mäse. Kolagén použitý v doplnkoch je buď získaný z morských zdrojov (napr. zo žralokov alebo iných rybích chrupaviek), alebo zo zvieracích chrupaviek (zvyčajne kuracie, ale aj z hovädzieho alebo bravčového mäsa). Morské kolagénové peptidy majú vyššiu koncentráciu aminokyselín potrebných na produkciu a opravu ľudskej chrupavky (glycín, prolín a hydroxyprolín).

Doplnky môžu obsahovať kolagén v pôvodnom stave (známy ako nehydrolyzovaný alebo nedenaturovaný kolagén) alebo v hydrolyzovanej či rozloženej forme.

  • Nehydrolyzovaný kolagén obsahuje veľké molekuly kolagénu (polypeptidy), ktoré je potrebné najprv stráviť, aby sa mohli absorbovať a využiť v tele.
  • Hydrolyzovaný kolagén je „telu-pripravená“ forma, pretože ide o vopred strávený kolagén proteázovými enzýmami pre uvoľnenie malých častí (peptidov), ktoré sa ľahšie absorbujú a využívajú.

Keď užijete hydrolyzovaný doplnok kolagénu, rýchlo sa absorbuje do obehu, z ktorého sa vylučuje bunkami, ktoré potrebujú tieto stavebné bloky (napr. fibroblasty v koži, chondrocyty v chrupavke), kde pôsobí ako signál na spustenie syntézy nových kolagénových vlákien.

Rovnako ako najlepšia kĺbová výživa podporuje zdravie kĺbov, tak má zároveň prospešné účinky na pružnosť, elasticitu a hydratáciu pokožky, čím sa znižuje tvorba kožných vrások. Kolagén je tiež prospešný pre ľudí s rednúcimi kosťami (osteoporóza), pretože sa jedná o proteín kostného skeletu, na ktorom sa usadzujú vápenaté soli.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *